Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Banku i w Grupie Pekao S.A. wynikają z przepisów prawa, a w szczególności: Kodeksu spółek handlowych, Prawa bankowego i przepisów regulujących funkcjonowanie rynku kapitałowego, oraz zaleceń ujętych w dokumentach "Zasady Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych".
Oświadczenie o stosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego
Zasada:
§8 ust.4
4. Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.
Uzasadnienie:
Bank posiada jednego akcjonariusza tj. Bank Pekao S.A., który posiada 100% akcji w kapitale zakładowym Banku oraz 100% głosów na walnym zgromadzeniu. Nie istnieje zatem konieczność organizowania zgromadzeń z zapewnieniem możliwości elektronicznego udziału.
§28 ust. 3 i 4
3. Organ nadzorujący przygotowuje i przedstawia organowi stanowiącemu raz w roku raport z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania w instytucji nadzorowanej.
4. Organ stanowiący dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.
Uzasadnienie:
Jak zostało wskazane w uzasadnieniu powyżej, Bank posiada jednego akcjonariusza, który jest na bieżąco informowany o kwestiach związanych z polityką wynagrodzeń Banku, monitoruje także czy polityka wynagrodzeń stosowana w Banku sprzyja jego rozwojowi o bezpieczeństwu działania. W związku z tym nie ma konieczności dodatkowego informowania walnego zgromadzenia o funkcjonowaniu polityki wynagradzania i dokonywania dodatkowych ocen w tym zakresie. Dodatkowo stosowana przez Bank polityka wynagrodzeń uwzględnia politykę wynagrodzeń stosowaną przez podmiot dominujący tj. Bank Pekao S.A. będący jedynym akcjonariuszem.
Zasada:
§29 ust.1
1.Wynagrodzenie członków organu nadzorującego ustala się adekwatnie do pełnionej funkcji, a także adekwatnie do skali działalności instytucji nadzorowanej. Członkowie organu nadzorującego powołani do pracy w komitetach, w tym w komitecie audytu, powinni być wynagradzani adekwatnie do dodatkowych zadań wykonywanych w ramach danego komitetu.
Uzasadnienie:
Wynagrodzenie ustalone przez Walne Zgromadzenie przysługuje Członkom Rady Nadzorczej o ile nie pełnią oni funkcji w spółkach należących do grupy Pekao lub grupy PZU, na zasadach i warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie. Walne Zgromadzenie uwzględnia także rygory określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.
Rozdział 9
Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta
§ 53.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna efektywnie zarządzać tymi aktywami tak, aby zapewnić niezbędną ochronę interesów klientów.
§ 54.
1. Instytucja nadzorowana powinna korzystać z dostępnych środków nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania, w szczególności, gdy poziom zaangażowania w papiery wartościowe jest znaczny lub wymaga tego ochrona interesów klienta.
2. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami finansowymi przy wykonywaniu nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania.
3. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta, tworzy i ujawnia klientom politykę stosowania środków nadzoru korporacyjnego, w tym procedury uczestniczenia i głosowania na zgromadzeniach organów stanowiących.
§ 55.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna w swojej działalności unikać sytuacji mogących powodować powstanie konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia konfliktu interesów powinna kierować się interesem klienta, zawiadamiając go o zaistniałym konflikcie interesów.
§ 56.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami nadzorowanymi przy transakcjach
przeprowadzanych na ryzyko klienta.
§ 57.
Instytucja nadzorowana dokonując nabycia aktywów na ryzyko klienta powinna działać w interesie klienta. Proces decyzyjny powinien być należycie udokumentowany.
Uzasadnienie:
Bank nie stosuje Zasad wskazanych w Rozdziale 9, ponieważ jako specjalistyczny bank hipoteczny nie prowadzi działalności, która zakłada zarządzanie aktywami na ryzyko klienta.
-
Pobierz pliki
-
Statut
Pobierz plikPolityka informacyjna
Pobierz plikZarządzanie konfliktami interesów
Pobierz plikZasady ładu korporacyjnego
Pobierz plikOcena odpowiedniości kolektywnej Zarządu i Rady Nadzorczej kwiecień 2022
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2021
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2021 roku
Pobierz plikSystem Kontroli Wewnętrznej
Pobierz plikStruktura organizacyjna
Pobierz plikLista kontrahentów którym Bank powierza czynności
Pobierz plik
-
Zasady przeciwdziałania korupcji w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
- Okresowej oceny ryzyka działalności prowadzonej przez Bank, wskazującej które obszary działalności Banku są najbardziej narażone na ryzyko korupcji. Wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka przedstawiane są Zarządowi Banku.
- Zasad i procedur dotyczących: współpracy z pośrednikami, prezentów i rozrywki, procesu rekrutacyjnego, współpracy z kontrahentami, darowizn na rzecz partii politycznych, darowizn i sponsoringu,
- Programów szkoleniowych i informacyjnych dla pracowników Banku w zakresie przeciwdziałania korupcji.
- Procesu zatwierdzania prezentów i zaproszeń.
- Wdrożenia mechanizmów kontroli pierwszego i drugiego poziomu w zakresie przeciwdziałania korupcji, zgodnie z obowiązującym w Banku systemem kontroli wewnętrznej.
- Zapewnienia bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji, za pomocą których pracownicy Banku lub inne osoby/jednostki mogą w trybie poufnym zgłaszać próby korupcji lub zaistniałe działania mające znamiona korupcji, bez obawy, że zostaną wobec nich wyciągnięte negatywne konsekwencje (ang. whistleblowing).
- Raportowania stanu realizacji Programu przeciwdziałania korupcji,
- Dokładnej i uczciwej rejestracji wszystkich transakcji w księgach i dokumentach Banku oraz unikania nieujawnionych lub niezarejestrowanych rachunków, funduszy, aktywów lub transakcji.
Kodeks postępowania
Grupa Pekao odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, wspiera polską przedsiębiorczość zarówno na rynku lokalnym jak i międzynarodowym oraz dostarcza klientom usług o najwyższym standardzie jakości i bezpieczeństwa. Działalność biznesowa grupy jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami rynkowymi.
Fundamentalne zasady postępowania pracowników Grupy Pekao
Pracownicy Grupy Pekao powinni kierować się w codziennej pracy uczciwością i rzetelnością, przy zachowaniu najwyższych standardów etyki zawodowej. Do ich podstawowych obowiązków należy postępowanie w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, standardami rynkowymi oraz rekomendacjami organów nadzoru i kontroli.
Zasady postępowania w Grupie Pekao odnoszą się między innymi do następujących obszarów w działalności biznesowej:
- Traktowanie innych z godnością i szacunkiem - Grupa Pekao przykłada szczególną wagę do zagwarantowania środowiska pracy wolnego od dyskryminacji, w którym wszyscy pracownicy są traktowani z godnością i szacunkiem.
- Poszanowanie praw człowieka - obowiązek poszanowania praw człowieka spoczywa na wszystkich pracownikach Grupy Pekao bez względu na zajmowane przez nich stanowisko, staż, miejsce i wymiar czasu pracy.
- Standardy komunikacji - Grupa Pekao prowadzi przejrzystą politykę informacyjną, uwzględniając potrzeby wszystkich interesariuszy, zapewniając równy dostęp do informacji.
- Sprawozdawczość finansowa - powinna być wiarygodna, zrozumiała dla odbiorców, kompletna, porównywalna, sprawdzalna oraz sporządzana w terminach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących.
- Odpowiedzialny marketing i działania promocyjne - odpowiedzialna promocja powinna być oparta na rzetelnej i transparentnej wiedzy o naszych produktach, w tym także ewentualnych ryzykach wynikających ze zmieniających się warunków makroekonomicznych, czy decyzji regulatorów. Dlatego działania marketingowe i reklamowe prowadzone w Grupie Pekao uwzględniają przepisy powszechnie obowiązującego prawa i wytyczne organów nadzoru, zasady uczciwego obrotu rynku finansowego, dobre obyczaje oraz oświadczenia woli klienta dotyczące tych działań.
- Ochrona konsumenta - jako Grupa Pekao świadczymy usługi w sposób kompetentny i profesjonalny. Rozwiązania, które proponujemy naszym klientom, spełniają ich potrzeby oraz są zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony konsumenta.